hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > کردستان| موانع مبادلات اقتصادی میان ایران و اقلیم کردستان عراق برداشته می‌شود

کردستان| موانع مبادلات اقتصادی میان ایران و اقلیم کردستان عراق برداشته می‌شود

نشست مشترک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج با مدیران اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان کردستان عراق به‌منظور بررسی موانع گسترش همکاری‌های اقتصادی و ارزیابی راهکارهای افزایش مناسبات برگزار شد.

 به گزارش رویداد امروز، رئیس اتاق سنندج با اشاره به اهمیت روابط اقتصادی اقلیم کردستان عراق و کردستان ایران گفت: فرهنگ، دین، تاریخ و مرزهای مشترک سرنوشت دو ملت را چنان به‌هم‌پیوسته که امکان جداسازی آن ممکن نیست. سید کمال حسینی افزود: دولت و ملت ایران در سخت‌ترین شرایط از جمله حمله داعش در کنار مردم عراق بودند و اکنون‌که ایران در کانون توطئه‌های خارجی قرارگرفته لازم است تا عراق ایران را در زمینه عبور از این مرحله به‌ویژه تحریم‌های ظالمانه یاری دهد. او تصریح کرد: آمریکا هرروز کشوری را آماج حملات خود قرار می‌دهد و هیچ کشوری از این قاعده معاف نیست بر این اساس باید کشورهای همسایه مملکت مورد آماج قرارگرفته را حمایت کنند. حسینی در ادامه اظهار کرد: نبود ارتباط دائمی و سازمان‌یافته بین تشکل‌های صنفی و حرفه‌ای دو کشور سبب فراهم شدن زمینه برای دلالان و فرصت‌طلبان شده و این افراد با تجارت کالاهای بی‌کیفیت و جعل برندهای معتبر و اسناد مالی باعث اخلال در نظم بازار شده‌اند.

زمینه‌های متنوع برای گسترش روابط اقتصادی بین دو کشور

رئیس اتحادیه صادرکننده و واردکنندگان اقلیم کردستان عراق با اظهار خوشحالی از حضور در ایران گفت: وجود علایق تاریخی بین ملت‌های ایران و عراق و ورود عراق به مراحل توسعه‌یافتگی بعد از رهایی از فتنه داعش زمینه‌های متنوعی برای گسترش روابط اقتصادی بین دو کشور فراهم کرده که نباید اجازه دهیم به هدر رود.

مصطفی عبدالرحمان عبدالله افزود: اتاق‌های بازرگانی نقش بزرگی در این راستا بر عهده داشته و نباید کوتاه بیایند. او در پاسخ به انتقادات تجار ایرانی اعلام کرد: تمام انتقادات بازرگانان و فعالان اقتصادی کردستان ایران از جمله افزایش بی‌رویه عوارض گمرکی، کرایه حمل و هزینه کنترل کیفی محصولات و بالا بودن زمان انتظار ترخیص را قبول دارم و ما حاضر به هر نوع همکاری برای پایان دادن به این موارد هستیم. او در ادامه اظهار کرد: ما هیچ‌گاه خدمات ایران به ملت عراق به‌ویژه کردهای این کشور را فراموش نمی‌کنیم و امروز خود را موظف میدانیم تا در این شرایط تحریم ایران را کمک کرده و شما را تنها نمی‌گذاریم. او تصریح کرد: یکی از راه‌های ارتقای همکاری، فعال کردن دفتر نمایندگی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی در اقلیم کردستان است.

امیدواریم این جلسات باعث حل مشکلات شود

نایب‌رئیس اتاق سنندج نقش تشکل‌های صنفی در مناسبات اقتصادی را تأثیرگذار دانست و گفت: امیدوارم این دیدارها سبب افزایش کمی و کیفی روابط متقابل شده و بانی حل مشکلات شود. محمد هلاکو افزود: توقع داریم این هیئت بتواند با تلاش و پیگیری مستمر موانع گسترش روابط اقتصادی بین دو کشور که بسیاری از آن‌ها متأثر از سلیقه افراد است موارد مذکور را به اطلاع دولت رسانده و پیگیر حل این موارد باشد. او اظهار کرد: یکی از ضرورت‌های فعلی ایجاد خط ترانزیتی کردستان ایران – کردستان عراق – سوریه است زیرا نقطه اتصال بازاری بزرگ بوده و سبب رونق اقتصادی هر 3 کشور می‌شود. عضو هیئت‌مدیره اتاق سنندج خواستار تحول در رویکرد دولت و فعالان اقتصادی اقلیم کردستان شد و گفت: تاکنون روابط ما در سطح صادرات و واردات معمولی و عادی بوده اما امروز که توطئه اقتصادی آمریکا علیه ایران در قالب تحریم گسترش‌یافته، بسیاری از موارد از جمله تأمین مواد اولیه، قطعات ماشین‌آلات صنعتی و انتقال ارز حاصل از صادرات به‌صورت مستقیم برای ایران مقدور نیست که اقلیم کردستان می‌تواند به‌صورت غیرمستقیم این امور را انجام دهد.

فاروق کیخسروی افزود: سال‌هاست که ایران آمادگی خود برای فعال کردن مرز سیرانبند و سیف سقز را اعلام کرده اما دولت مرکزی عراق به بهانه‌های مختلف از این امر سرباز میزند، شما به‌عنوان فعالان اقتصادی و مدیران تشکیلات صنفی می‌توانید بر دولت فشار آورید تا این ظرفیت‌ها بیش از این تعطیل نماند.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد